Charles i Ray Eames to designerski duet, który w znaczący sposób wpłynął na myślenie o projektowaniu.
To najważniejsi i najsłynniejsi projektanci amerykańscy XX wieku.
Dziś miłośnicy designu kojarzą ich głównie z genialnymi projektami krzeseł, foteli i innych mebli. Jednak byli oni daleko bardziej wszechstronni. Przede wszystkim projektowali wnętrza, następnie ich umeblowanie, tkaniny, wprowadzając nowe materiały i technologie. Zajmowali się też fotografią, kręcili filmy, robili wystawy, jako jedni z pierwszych tworzyli multimedialne prezentacje.
Charles
Eames urodził się w 1907 roku w St. Luis, Missouri. Dorastał w
przemysłowym centrum Ameryki. Jako młody chłopak pracował dla inżynierów
i przy produkcji przemysłowej. Powoli w głowie rodziła się myśl, by
zostać architektem.
Rozpoczął
studia na Washington University, ale nigdy ich nie ukończył. W tym
czasie pracował dla biura architektonicznego Truebold and Graf jako
rysownik. W 1929 roku udał się w podróż do Europy, gdzie spotkał się
pracami Le Corbusiera, Ludwiga van der Roche i Waltera Gropiusa. To w
znaczący sposób ukształtowało jego spojrzenie na architekturę i
projektowanie.
Ray (właściwie Bernice) Kaiser urodziła się w Sacramento, w Kalifornii.
Fascynowała
ją abstrakcja. Studiowała malarstwo w Nowym Jorku i współuczestniczyła w
pierwszej fali abstrakcjonizmu amerykańskiego.
W Cranbrook Academy of Art zgłębiała tajniki tkactwa, ceramiki i metalurgii.
MoMA
(Muzeum of Modern Art) zorganizowało konkurs 'Organic design in home
furnishing' (Wzornictwo organiczne w wyposażeniu domu). Charles Eames i
Eero Saarinen, we współpracy z Ray Kaiser, zaproponowali rewolucyjny
projekt mebli (Organic Chair) i konkurs wygrali. Rewolucja polegała na
połączeniu nowoczesnych technologii – formowania sklejki oraz zgrzewania
cyklicznego, które pozwalało na łączenie metalu i drewna.
Ten projekt wyznaczył kierunek ich dalszej pracy twórczej.
Charles
dbał o szczegóły techniczne, produkcyjne i surowcowe, śledził nowe
technologie, eksperymentował i szukał nowych rozwiązań. Ray zwracała
uwagę na estetykę, przestrzeń i formę ich prac.
To
co charakterystyczne dla wszystkich ich projektów to funkcjonalizm.
Estetyka pozostaje na drugim miejscu. Meble miały być przede wszystkim
użyteczne, krzesła wygodne i dostosowane do budowy anatomicznej
człowieka.
W
założeniu miały to też być projekty niedrogie, bo Eamesowie chcieli
'ofiarować jak najwięcej najlepszych rzeczy jak największej liczbie
ludzi za jak najmniejsze pieniądze'. Ten zamysł nie do końca się
powiódł.
Charles
i Ray Eames wprowadzili do projektowania nowy język komunikacji
wizualnej. Ich projekty są wciąż aktualne, nie starzeją się, mimo że
część z nich ma już ponad sześćdziesiąt lat.
Organic Chair 1940 |
Lounge Chair Wood 1945 |
Dining Chair Metal 1945 |
La Chaise 1948 |
Fibreglass Chair 1950 |
Rocking Armchair Rod Base 1950 |
Plastic Armchair 1950 |
Wire Chair 1951 |
Lounge Chair 1956 |
Aluminium Chair 1958 |
Lobby Chair 1960 |
Soft Pad Chair 1969 |
Powyższe
krzesła doczekały się wielu wariacji, zarówno pod względem koloru, jak i
wykończenia. Firma Vitra wypuszcza je na rynek po dziś dzień.
Jak
widać pomysłom nie ma końca. Krzesła te pasują chyba do każdego wnętrza
i zdecydowanie każdemu wnętrzu nadadzą charakter.
Jak
widać odrobina humoru oraz uczucie a przede wszystkim pasja do
tworzenia piękna pary ze zdjęcia poniżej czyni cuda po dziś dzień.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Moderowanie komentarzy dla postów starszych niż 14 dni.
Dziękuję za opublikowanie komentarza.