Charles and Ray Eames- cudo!

Charles i Ray Eames to designerski duet, który w znaczący sposób wpłynął na myślenie o projektowaniu. 
To najważniejsi i najsłynniejsi projektanci amerykańscy XX wieku.


 Dziś miłośnicy designu kojarzą ich głównie z genialnymi projektami krzeseł, foteli i innych mebli. Jednak byli oni daleko bardziej wszechstronni. Przede wszystkim projektowali wnętrza, następnie ich umeblowanie, tkaniny, wprowadzając nowe materiały i technologie. Zajmowali się też fotografią, kręcili filmy, robili wystawy, jako jedni z pierwszych tworzyli multimedialne prezentacje.
 
Charles Eames urodził się w 1907 roku w St. Luis, Missouri. Dorastał w przemysłowym centrum Ameryki. Jako młody chłopak pracował dla inżynierów i przy produkcji przemysłowej. Powoli w głowie rodziła się myśl, by zostać architektem.
Rozpoczął studia na Washington University, ale nigdy ich nie ukończył. W tym czasie pracował dla biura architektonicznego Truebold and Graf jako rysownik. W 1929 roku udał się w podróż do Europy, gdzie spotkał się pracami Le Corbusiera, Ludwiga van der Roche i Waltera Gropiusa. To w znaczący sposób ukształtowało jego spojrzenie na architekturę i projektowanie.
Ray (właściwie Bernice) Kaiser urodziła się w Sacramento, w Kalifornii. 
Fascynowała ją abstrakcja. Studiowała malarstwo w Nowym Jorku i współuczestniczyła w pierwszej fali abstrakcjonizmu amerykańskiego. 
W Cranbrook Academy of Art zgłębiała tajniki tkactwa, ceramiki i metalurgii.
MoMA (Muzeum of Modern Art) zorganizowało konkurs 'Organic design in home furnishing' (Wzornictwo organiczne w wyposażeniu domu). Charles Eames i Eero Saarinen, we współpracy z Ray Kaiser, zaproponowali rewolucyjny projekt mebli (Organic Chair) i konkurs wygrali. Rewolucja polegała na połączeniu nowoczesnych technologii – formowania sklejki oraz zgrzewania cyklicznego, które pozwalało na łączenie metalu i drewna.
Ten projekt wyznaczył kierunek ich dalszej pracy twórczej.
Charles dbał o szczegóły techniczne, produkcyjne i surowcowe, śledził nowe technologie, eksperymentował i szukał nowych rozwiązań. Ray zwracała uwagę na estetykę, przestrzeń i formę ich prac.
To co charakterystyczne dla wszystkich ich projektów to funkcjonalizm. Estetyka pozostaje na drugim miejscu. Meble miały być przede wszystkim użyteczne, krzesła wygodne i dostosowane do budowy anatomicznej człowieka. 
W założeniu miały to też być projekty niedrogie, bo Eamesowie chcieli 'ofiarować jak najwięcej najlepszych rzeczy jak największej liczbie ludzi za jak najmniejsze pieniądze'. Ten zamysł nie do końca się powiódł.
Charles i Ray Eames wprowadzili do projektowania nowy język komunikacji wizualnej. Ich projekty są wciąż aktualne, nie starzeją się, mimo że część z nich ma już ponad sześćdziesiąt lat.

Organic Chair 1940

Lounge Chair Wood 1945

Dining Chair Metal 1945

La Chaise 1948

Fibreglass Chair 1950

Rocking Armchair Rod Base 1950

Plastic Armchair 1950

Wire Chair 1951

Lounge Chair 1956

Aluminium Chair 1958

Lobby Chair 1960

Soft Pad Chair 1969
 Powyższe krzesła doczekały się wielu wariacji, zarówno pod względem koloru, jak i wykończenia. Firma Vitra wypuszcza je na rynek po dziś dzień.



Jak widać pomysłom nie ma końca. Krzesła te pasują chyba do każdego wnętrza i zdecydowanie każdemu wnętrzu nadadzą charakter. 
Jak widać odrobina humoru oraz uczucie a przede wszystkim pasja do tworzenia piękna pary ze zdjęcia poniżej czyni cuda po dziś dzień.
 Oby udzielała się domownikom w milionach domów na całym świecie. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Moderowanie komentarzy dla postów starszych niż 14 dni.
Dziękuję za opublikowanie komentarza.